INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT

Välkommen till mig och min blogg inspiration i vitt. Här är det mycket vitt, mest nött, lite nytt,Franskt,Danskt och lantligt.
Welcome to me and my blog of inspiration in white. Here it is very white, very old,some new, French, Danish and rustic romance, a little tough and industrially

måndag 21 juni 2010

Vintage recept

Hej sommar, jag hade ju två reportage här på samma dag och hade lite gott att bjuda på. Min mamma hade hjälpt mig med det hembakta och det var så uppskattat och gott. Jag tänkte dela med mig av dessa gamla recept och de är mer aktuell än någonsin fast recepten har några år på nacken.


Här kommer receptet på de runda spröda kakorna som heter Mormors smörringar och är försvinnande goda
200 gram smör
1.5 dl socker
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
5 dl mjöl
Arbeta ihop allt sammans till en deg
Rulla degen till 4 st längder
dela varje längd i 8-10 bitar och lägg dom som en ring i smorda aluminiumformar
Grädda i 200 grader i ca 10 minuter
Låt svalna lite och knacka ur dom ur formen.


Mormor Barbros sockerkaka.
4ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
100 gr smält smör
1 dl gräddmjölk
2 tsk bakpulver
2 msk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst
Blanda de torra ingridienserna och sikta der dom i smeten.
Smält smör, blanda med gräddblandningen och häll det i smeten
Rör ihop, vispa ej.
Häll smeten i en 2 l bröad form
Grädda i 175 grader ca 50 minuter,låt svalna, pudra över florsocker
Bjud gärna vispad grädde och färska bär till.



.......desa godisar bjöds det oxå på i det vackra vädret. Vi satt på vår uteplats som nu är iordninggjord för sommaren, visar lite bilder där ifrån en annan gång. Kramar i massor/Ingela.

46 kommentarer:

(eddas) sa...

Nam nam Ingela:)
Så koselig du har gjort det ute i hagen din.....en drøm....
kos deg:)
eddaKlemmer

(eddas) sa...

Åh det var en ting jeg skulle spørre deg om...hvordan har du fått hengt sammen alle de små speilene du har på verandaen???Hvordan har du ordnet det???Det var så stiiiiiiiiilig:)
klemmer igjen:)

mysiga heestrand sa...

Vilka härliga bilder på godsakerna som du bjöd på. Skall bli spännande att se resultatet sedan.
Ha en bra dag
Kram Marita i Heestrand

Margareta sa...

Vilka reportage det kommer att bli!!
Såååå roligt!
Härliga kakor kan jag tänka,bara genom att se dom och läsa recepten. Något av dom ska jag prova.
Tack för att du delar med dig!

Ha det riktigt bra!
Kram Margareta

♥ Pia... sa...

Ssmmmask..snålvattnet rinner.:)..skulle bara in och kolla en sak i mailen..(tar en pausar i mitt måleri av mina utemöbler som blir svarta!!)naturligtvis så kikar man då samtidigt om det hänt nåt nytt på bloggsidan..och såg då dessa kakor..frestelsen den blev stor ..vilken tur att jag hade en liten kaka som tröst i skåpet...älskar kakor..är ett kakmonster ..uppvuxen som man är med mormor och mammas småkakor....du vet bondgård förr då var det alltid 7 sorter osv..lite av detta lever nog kvar hos mina föräldrar än:)..både på gott och ont..som tur är så dricker jag inte kaffe hos dom varje dag:)..hihi...skämt åsido.. det är gott och den fika kulturen som är nu tycker jag är väldigt roligt att den funnit tillbaka lite som det var förr alltså... kanske får jag testa och baka lite av dina goa kakor nån dag... väldigt vackra bilder oxå..
ha de bra.. nu får jag fortsätta måla...

kram..Pia

Mitt hvite hus sa...

MMM dette så virkelig godt ut.. så fine fat de ligger på...

en riktig sommer dekning hos deg O=)

klem O=)

Miia/ Rajalan tupa sa...

NAM!

Home and Lifestyle sa...

Dear Ingela!

I have to lose weight, so I can not look at all you have made :-)...that's not good for me!!

Have a sunny week! Many hugs, Ingrid

Rose Garden Malevik sa...

MUMS.......blir sugen :)
HHåkan

It's me sa...

That all loooks great Ingela.........yammie yammie.............i haven't got your book yet !! the shop was closed ...and now i hope that i can by it thursday..........when it is open ...i let you know what i find about it.........i can almost wait any longer...............have a happy sunny evening eat well from all the delicious food.............hugs from me...Ria...thanks for visisting my blog !!! you are so nice !!!

sylvia sa...

hei Ingela.
åå så nydelig bakverk du gir oss oppskrift på i dag.
åå dine bilder er så vakre,så friske og fristende,
må ha vært en deilig dag..
ønsker deg masse gode sommer dager,
stor klem fra sylvia

Roses & Angels sa...

Hej! Hoppas allt är bra med dig! oj oj så mycket mumsigt och gott du visar, och delar med dig av recepten! Så snällt, Ska ta och spara dom. Man blir bra sugen nu hihi kram

nina/nice sa...

Vilken skatt det är med gamla släkt-
recept! Ovärderligt...
Allt ser jättegott ut, särskilt
syltkakorna.
Ha en jättefin midsommarvecka!
Kram Nina

Norregård sa...

Åhh, jag blir nostalgisk de första smörringarna bakade alltid min farmor!! Så goda;o) Så mycket gott du visar blir så sugen....

Kram Malin

A House With A View sa...

Vilka fina bilder, åh så gott det ser ut! Tacksam för recept! Ska testas!

Kramiz aka

Unknown sa...

Tack för tipsen, ser jättegott ut.
Sockerkakan ska jag prova någon dag.
kram Anna

Emmy sa...

Dat ziet er allemaal heerlijk uit mmmm. prachtige foto's ook. ik kijk nu al uit naar jullie 2de boek de eerste was ook al zo mooi. groeten Emmy

Skogslyckan sa...

Men du vad du läskar..! Älskar att baka små kakor, men tyvärr blir de för gamla här, konstigt med alla mina barn, men småkakor är inte deras grej. Köpte vad jag trodde en gammal köttkvarn i Danmark i helgen. Men när jag kom hem såg jag att det var en insats inuti, där du kunde få ut 6 st kak "korvar" i olika mönster samtidigt..snacka om storbak på löpande band... Ha en fin midsommar.
Kram Pia

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmmmmmmmmm...ser gott ut! Tack för recepten...kramis semlan

Black Iris sa...

Jag sitter här på jobbet kl.05.00 på morgonen och väntar på att få gå hem och så får jag se dessa läckra bakverk. Sugen blir jag så tack för receptet.

Kram Maidi

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

tack snälla du för receptet på kakorna i ringformarna1

Köpte ett helt gäng med gamla formar och har inte riktigt vetat vad som skall bakas i dem!! :)

Ha en riktigt fin, solig dag!!

Kramis Sanne!!

Älskade pion sa...

Åhhh,vilka goda recept du bjuder på idag.;)Får nog prova på att göra något av dessa härligheter. ha en skön dag. kram ulrika

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Borde väl inte baka något ...men kan inte låta bli ...det värsta är att kunna låta bli att smaka sen ...
Love/Lotta

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Ojojoj så mycket godsaker! Det blir så sällan att jag bakar, men kanske på semestern att det kan bli något. Och då ska jag komma ihåg de här recepten..
Kram
Marie

Livet på kyrkstigen sa...

Hej vilken underbar blogg du har! Glad midsommar:)

giveto sa...

what a beautifull cakes!! good for the eyes but not for the "bikini" !!
bonne soirée
véro

Jacqueline @ HOME sa...

Dear Ingela,
Such delicious recipes....all of them, and so perfect for summer. We are having some beautiful weather, which is really good as it is Wimbledon fortnight ! I love the tennis.
Have a great week Ingela. XXXX

Marie sa...

Mums vad gott det ser ut! Härliga bilder!

Kram Kram
Marie

Ps. Tack för din jättegulliga kommentar Ingela, blev så glad för de fina orden!

Sarita sa...

Oj, for noen nydelige oppskrifter. Den første der må prøves...nam. Jeg skal ha barnebursdag til helgen så det passet så bra.

Klems Sarita

MiaMaria sa...

Hejsan bagerskan..men så mycket gott!

Och så ljuvligt i trädgården kommer att bli så bra både det ena och det andra och så det tredje såklart....:)

HA det så gott!
MiaMaria

Noll54/Eva-Karin sa...

Hej Ingela!

Får känslan av kaffet hos Farmor när hon levde,,,,smaskens!
Bilderna är fantastiska! Håller med föregående talare!

Ha en skön midsommar!

PS.Edward blev jätteglad att du frågade om boken och det är KLART vi fixar det!DS.

Kram E-K/noll54

[ c o y o t e ] sa...

Mums!!

Härligt sommriga bilder med mumsigt kaffebröd..

Ha en skön dag!

Kram Mia

SussiLibySweden sa...

Hejsan!

Vackra bilder som vanligt och kul att få lite smarriga recept.

Vill önska dig en glad midsommar
Kraamar AnneLi ...SussiLi...

Sirpa sa...

Hej! Vad fina bilder och ser mycket gott ut! Måste prova. Ha en jätte trevlig midsommar! Kram Sirpa

Ett Vitare Hem sa...

Åh det såg himla gott ut hm vågen visade på ett litet plus hos VV i morse så jag får nog snegla och spara recepten ett tag ;o)
Ha en finfin eftermiddag!
Kramis/LenaS

Joyforhome sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joyforhome sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Joyforhome sa...

Oj vad fel det blev :P försöker igen

Tack så mycket för recepten. Dem ska jag definitivt prova på att göra :P ska baka snart till avslutningen på dagis då passar dessa utmärkt att bjuda på :) ser helt utsökta och smarriga ut

Kram Malin

Hanna sa...

så gott det ser ut.
kram
hanna

Rostrose sa...

Oh Ingela , I have now been taking 1000 calories to me while reading your receipes ;o)! Sounds very yummie!
Kramar, traude

Vitt hus med svarta knutar sa...

Åå vilka härliga recept, allt ser så gott och inbjudande ut. Jag bara älskar bilderna i ditt förra inlägg, vilka underbara sommarbilder. Dina kreativa idéer och de vackra detaljerna ger verkligen soffan ett nytt liv.

Önskar dig en underbar midsommarhelg!
Kram,
Regina

Åsa sa...

Hej vännen!
Ser smarrigt ut. Vilken tur att du fick lite hjälp. Tack för att du delar med dej.

Kram Åsa

Vita små hjärtan sa...

Hej Ingela!
Å så härliga mumsiga bilder!!!!
Ha en fin Midsommarhelg!
Kram Agnetha

StinasLoppis m.m sa...

Hej fina Ingela , hoppas du får en jätte härlig midsommarhelg med fint väder, god mat o trevligt sällskap Kramen på dej //STINA

mig & alice sa...

Vill önska dig en underbar midsommar helg vännen!

Kraam
Melinda

boy sa...

I think this article is useful to everyone.
สูตร เล่น ยี่ กี รูด ตัวเดียว ชัดเจน