INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT INSPIRATION I VITT

Välkommen till mig och min blogg inspiration i vitt. Här är det mycket vitt, mest nött, lite nytt,Franskt,Danskt och lantligt.
Welcome to me and my blog of inspiration in white. Here it is very white, very old,some new, French, Danish and rustic romance, a little tough and industrially

torsdag 15 april 2010

Köket, hemmets hjärta / Home's heart

Hej mina sköna, köket är ju hemmets hjärta sägs det och vist är det så. Här i köket tillbringar jag mest tid på dygnet (kanske inte alltid, jag sitter ju framför datorn mycket också hihi). Det är härligt att ha ett ganska stort kök då det är sån aktivitet i köket. Här sitter jag då jag pysslar och tillverkar saker, när jag sitter med företagets papper, äter fikar umgås jaa listan är lång.Jag bor ju i ett gammalt hus som snart är 100 år och vill ha så mycket som möjligt kvar av den tiden. Vi har försökt att skapa den där lantliga gamla köksandan med lite nyanser av Frankrike, robust, rått och genuint.........

.......mina kökshyllor dignar av saker jag gillar, det varierar hur det ser ut men just nu är det dessa gamla grejer som syns och används . För alla nya besökare så kan jag berätta att detta är en gammal apoteksbänk från Stockholm ,den var i bruk någon gång i  början av 1900 talet. Lådorna är gigantiskt stora och de rymmar massor av kökssaker så som ugnsplåtar, tallrikar, skålar och andra byttor.......

........att samla saker är jag ju en mästare på hihi. Samidigt finns en sida av mig som ständigt plockar bort då det lätt blir bara för mycket av det goda. I bland slåss de där sidorna med varandra och olika sidor vinner. Vilken tur att jag har lätt för att göra mig av med saker ändå.........

.........en gammal hängare som inte fått någon vit färg på sig tur nog hänger här och allsköns grejer dinglar fritt på krokar.........

.......en ny sak har smygit sig in här och det är en härligt vacker vit tjock grytlapp från NeMa design annars är det mest loppisgrejer i köket, det finns ju hur mycket fina nya saker som helst i butikerna men inget slår de gamla fina gedigna sakerna från förr, fast blanda lite med nytt är fint tycker jag.
I dag har jag fotat bilder till boken Lev Vackert igen. I boken uppmärksammar vi många fina dagar på året i form av vackra bilder. Vi behövde en vacker luciabild med allt som hör till, allt med annorlunda mysiga saker runtomkring. det kändes ju lite konstigt att det plötsligt var lucia här när det var sommarväder ute hihi.
Ha en fortsatt härlig vecka , kram/Ingela.

64 kommentarer:

Hilde Heimdal sa...

Å sååå fint, skulle gjerne hatt den benken !! :)

Villa König sa...

Hej Ingela,
your kitchen is fantastic. I think I could sit the whole day in your kitchen and look at all your wonderful stuff! :-))) Kram Yvonne

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad underbart ert kök är och den gamla apotekardisken är ju helt grymt snygg ;o)
Ha en finfin dag!
Kramis/LenaS

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hej igen rara Ingela! (lämnade precis en kommentar i förra inlägget)
Vidhåller vid det jag skrev då oxå: I vanlig ordning har du så jäsikens fint!!!
Det jag inte begriper är att du inte även sover i ditt underbara kök=)
Kramar Camilla

Känslans väg sa...

Hej min sköna :)
Jag har ju upplevt ditt kök på riktigt och det är ju precis så där underbart som bilderna visar - om inte ännu bättre.........
Där trivdes jag kan jag lova. Blir ju lite sugen på att komma och hälsa på dig igen känner jag för det var så otroligt mycket underbart att vila ögonen på hos dig.
Du vet så där så inspirationen får sig en överdos nästan *ler*
Ha en riktigt fin dag nu och ta väl hand om dig.
Kramar Mia

Rummet för välbefinnande sa...

Ja men, nu gjorde jag det igen...... Håller på och lägger in nya saker på web-shopen också glömmer jag ju bort att logga ut därifrån. Men, du känner ju igen mig på bilden som tur är. Gjorde precis samma sak hos Cilla förut........
Kram igen

Lilla Blanka sa...

Hej goa Ingela!

Åh vad glad jag blir när du visar bilder från erat kök, som jag bara ♥ så mycket!!!

Det är underbart!!!

Kram
Mia

Roses & Angels sa...

WOW! Där skulle jag också sitta! Så fint du har i köket. Underbart! kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du den bänken var häftig, en sån skulle man ha. Det du plockar bort kan du ha i en låda, helt perfekt förvaring. Du har ett underbart fint kök.
Stor kram
AnnaMaria

Gypsy Purple sa...

How lovely!!

Anki sa...

Vilken härlig apotekarbänk...fast hela ditt kök är ju som en dröm...så snyggt!

Önskar dig en mysig dag!
Kramis!

Unknown sa...

Wow! Vilken bänk...! Snyggt med hyllan ovanför också med alla vackra saker.
Ser fram mot den nya boken, den andra är välläst :)
Kram Maria

hemma hos lilla mej sa...

Den apoteksdisken var ju bara grymt snygg.Vilket härlig kök du har .Mycket ögongodis.Ja där skulle jag mer än gärna vilja sitta och fika surra och mysa.Önskar dej en fortsatt härlig dag gulliga du ;Vårkramar Rita ♥

Vit som snö sa...

Härligt, nu får jag tråna ännu en gång efter din uuunderbara apoteksdisk! Vacker!
O hyllorna ser ut att digna av massa fint också! förstår att ni trivs där!
Kram Cilla

Home and Lifestyle sa...

You have a lovely kitchen Ingela, I can imagine you spend a lot of time here!

Have a nice day! Many hugs, Ingrid

Home No.1 sa...

Hej vad hemtrevligt du har förstår att du hamnar i köket!
Kram Annica.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Det är jättesnyggt i ditt kök, och jag bara önskar att jag kunde få plats med en sån stor bänk att ha förvaring i...
För mina "sidor" tävlar också med varandra, precis på samma sätt som du beskriver... Det är ett elände :))
Kram
Marie

Ruusa sa...

How can there be something so beautiful than your kitchen?! :D I just love everything you have there!!
Have a happy weekend!

Må Gott sa...

Men sicken underbar apotekarskänk! Precis en sån vill jag ha. Med lådor stora som containrar! :-D

Ser med spänning fram emot er nya bok!

Må gott!
Kram Anette

Må Gott sa...

Men sicken underbar apotekarskänk! Precis en sån vill jag ha. Med lådor stora som containrar! :-D

Ser med spänning fram emot er nya bok!

Må gott!
Kram Anette

Vintage House sa...

Många vackra ting du har:)
älskar din apoteksdisk...
ha själv en fortsatt härlig vecka
kram
sandra

Krukmakeri hemjord sa...

helt underbar bänk..skulle jag vilja ha som affärsdisk*L*

ha de

Unknown sa...

Sååå fin! Blir så avis på den skänken!!! Hur snyggt som helst och måla den aldrig!
Mycket fint på dina hyllor också tog en bra stund att "scanna" över allt fint!
Kram Anna

Unknown sa...

Sååå fin! Blir så avis på den skänken!!! Hur snyggt som helst och måla den aldrig!
Mycket fint på dina hyllor också tog en bra stund att "scanna" över allt fint!
Kram Anna

Fleurette sa...

Hello dear Ingela, Your photos are beautiful as always..............
Have a nice evening and very nice sunny weekend
Hugs Fleurette

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

Även här i köket har du inrett med känsla..såå fint!

Älskar också gamla bruksföremål..men saknar ett stort skåp att gömma undan lite i ;)

ha en härlig torsdagskväll!!

Kramis Sanne!

pysseltanten sa...

Den där apotekardisken kan få flytta hem till mej NÄR SOM HELST!
Sååå himla fin...
Jag har oxå mest loppissaker...i köket o överallt faktiskt...
Kraaaaamizar Git

H elle K sa...

Lekkert kjøkken og den kjøpmannsdisken skulle jeg gjerne hatt.
Ønsker deg en strålende helg.
klem Kristin

Norregård sa...

Ditt kök är så fint Ingela!!!
Jag älskar alla dina fina loppisfynd!!! Du är en riktig mästerloppare;o)

Kram Kram Malin

Photo by Maria sa...

Det är så fint så jag finner inga ord.. Den gamla apoteksbänken är otroligt fin.. Synd den inte kan berätta sin historia..

Kram Mia

Anonym sa...

samma här... spenderar mycket tid i köket! Och ditt kök skulle jag gärna vilja vara mycket i! Gud så fint!

Ha en fin kommande helg!
Kram pernilla

(eddas) sa...

Kjempekoselig kjøkken.....stort kjøkken er det beste som er:)
eddaKlemmer til deg

Malin sa...

Oj vilket kök du har :D så himla snyggt. Vårt är nog det tradigaste köket man någonsin stött på ,

Kramar Malin

. sa...

Härligt! Blir glad av ditt fina och ljusa kök!

Har också slänga/spara- sidorna i mig, men jag trodde bara att det var jag som var så knepig, hehe!

Kram Camilla

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Underbart Ingela !
Känner igen mig i det där med att lägga till och plocka ifrån . Ibland kan det bli för mycket av det goda och iblands krävs det mycket för att det ska bli bra oxå .
Hoppas det går bra med boken , väntar med spänning !
Kraam/Lotta

Vitt hus med svarta knutar sa...

Underbart kök! Den gedigna apoteksbänken skulle passa mig bra, prylsamlare som jag är. Ibland är det roligt att plocka undan saker för ett tag, när man sen tar fram dem blir dem som nya igen. Så gör jag, plockar fram och plockar undan.
Hyllorna i ditt kök är också fina och prylarna däri.
Kram,
Regina

becca sa...

Hejsan!
Ditt kök är helt underbart, jag gillar alla detaljer och den gamla skänken Mmmmm
Ja det känns lite tokigt att tänka på lucia nu, men snart är vi där igen.

Ha det bra, kram Rebecca.

Solbritta sa...

Du har verkligen ett fint kök och man trivs där. Tack för ikväll!Kram Solbritta

Rosor och Spetsar sa...

Så vackert kök, o apoteksbänken sen, vill bara ha.Så många fina detaljer att inspireras av.
Ha en skön helg
Kram
Annelie

Inspiration i vitt sa...

Tack själv du solbritta, lite rörigt var det men mycket engagemang.
Kram Ingela.

Anonym sa...

Vilken otroligt fin köpmandisk du har. Jag är verkligen svag för har sådana diskar, tur att man inte har plats att samla på sådana kan jag tänka att min man tycker *fniss*

Härliga fina saker på dina hyllor, älskar att se sådana bilder

Ha en bra helg

Kram Lena

[ c o y o t e ] sa...

Hej Ingela!! Så j-k-a snyggt kök !! Ursäkta språket men det var vad som kom upp i hjärnan just nu..
Vilken fin apoteksbänk.. En massa roliga saker att titta på med..
Fint!

Ha en skön helg!
Kram Mia

Sirpa sa...

Hej! du har jätte fin kök! Visst är gammla saker roligare o finare, tycker jag! Har det bra! Kram Sirpa

vardagsvitt sa...

Man känner att det är ombonat i ditt kök, verkligen en härlig känsla Ingela!!
Dina formar på hyllan högst upp är så fina och att du har många samlade är snyggt.
Hoppas du får en underbar helg!!
Kram Marith

Bitte sa...

Vilket underbart kök du verkar ha! Den där gamla apoteksdisken är både vacker och perfekt med alla sina lådor att ha saker i. Konstigt nog behöver man en massa såna lådor i just köket :-).

Hoppas du får en fin helg!

Många kramar
Beatrice

Börjelundskan sa...

Hej Ingela!

Jag bara dog när jag såg din apoteksdisk. Har radarögonen på för tillfället efter nåt liknande eftersom vi precis ska börja våran köksrenovering. Mina inspirationsceller hoppar högt av glädje, och det är "hallelujamoment" på hög nivå när jag ser dina underbara bilder *ler*. Kan knappt bärga mig innan nästa bok kommer ut.

Ha en skön helg. Kram Cin

Villa König sa...

Hej Ingela,
you won a little gift at my give away from 01th april. If you like send me your adress then I can bring the little paket on the way. Wish you a nice weekend! Hugs Yvonne

Nygammalt sa...

Underbart kök! Du har verkligen så många gamla härliga saker...inget Ikeahem här inte ;)

Kram kram.

Margareta sa...

Sååå fina bilder och sååå mycket fina saker. Jag tycker också mycket om precis allt som du visar.
Apoteksdisken är ju helt fantastisk.
ha en trevlig helg!
Kram Margareta

LOPPISLIV sa...

Helt underabar är den din köpmanna disk, så gedigen och robust mot allt det ljusa skira. Den skulle jag gärna haft i vårt kök, såååå snygg!!!! Mycket ögongodis överallt på hyllorna ser jag också. Kram P

sylvia sa...

å du har et så utrolig koselig vakkert kjøkken,så mye å hvile øynene på,finner stadig noe nytt på bildene.
ønsker deg en herlig helg,
klem fra sylvia

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men gud Ingela, hur vackert kök har inte du, fy va avundsjuk jag blir, så snyggt och lantligt, hur kan man bara äga så mycket vackert !!!! Jag måste kika mycket här känner jag, er bok kommer bli sååå fin, ha en mysig helg och tack för dina så alltid rara kommentarer! Mari.

gamla skolan sa...

Vilket helt underbart kök du har !! Apoteksdisken har jag inte sett tidigare , helt fantastisk !!!! Och så mycket vackra saker du har samlat på dig !! Önskar dig en trevlig helg ! Kramar Susanne / den gamla skolan ♥

Marita sa...

Sååå otroligt fint!!! Vilken underbar apoteksdisk!!! Den skulle jag vilja ha! Vet du om det går att få tag på någon likadan någonstans??? Jag vill ha!!! Du har verkligen fått till det superfint i ditt vackra kök! Jag är också väldigt svag för gamla vackra bruksföremål. Älskar att fynda sånt på loppisar och auktioner!
kram, Marita

Hus och Rum Shop sa...

Vilka bilder...jag sitter med ett leende på läpparna. Precis ett kök i min smak. Det är så kul när man plockar ihop gamla bruksföremål för de är ju såååå vackra. Tänk om man hade levt förr, innan plasten var uppfunnen;)

Ha en trevlig helg!

ANNICA

Ullis/Leva på landet sa...

Härliga bilder. Ser så mysigt ut i köket. Håller med dig om att gamla grejer är så robusta och dessutom vackra att se på.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Ullis

Lunalei ;-) sa...

Åh....kjære Ingela - så alldeles vakkert du har det på kjøkkenet. Den disken var jo bare helt fantastisk!!! Det kan du jo gjemme bort mange små skatter!
Og så fint det var men alle de gamle krukkene og boksene stablet sammen! Her var det inspirasjon i bøtter og spann!!!
Håper du slapper av og nyter helgen! Jeg har ikke vært så mye ute - for værgudene har bestemt seg for å peke nese til oss...her snør det igjen... snufs
En stooor klem til deg
fra Lunalu

Livet på Vestergård sa...

Vilket underbart kök du har. Vilken härlig apoteksbänk.Jag kan tro att den rymmer en hel del !
Ha en skön söndagkväll!

Våglyckan sa...

Så mycket fint så man dreglar ;-)
Ha en skön söndag!
kram från mig
/maria

nathalie sa...

hi ingela...your kitchen are fantastic and it's always a pleasure to visit you...
I must tell you that i open a shop in belgium and <I take the jeanne d'arc living produckt ;o)))i'm a great fan and i hope that the belgian people will become too ;o)))

kisses from nathalie 'chinerdslefroid

Cc sa...

Här kluras det fortfarande på rummet. Leter nu en bäddsoffa fast det går inte fort. Gillar dina tips. å vilken härlig skänk /skåp. Kram

Gammelbålsta sa...

Hej!
Ditt kök är verkligen underbart. Ha det riktigt bra kram Aydan

Unknown sa...

Oj, vilket vackert kök du har, härliga saker överallt! Din köksbenk er urläcker!! Du har värkligen skapat den unika känslan tycker jag, härligt och vackert!!ღ Hoppas nu att vi äntligen ska kunna börja måla om köksskåpen og sätta upp lite hyllor!ღ
Tackar såå jättemycket för din hälsning hos mig, värmer så mycket ska du veta!ღ Jag tror jag fick plats 9, så jag är jättenöjd, det var hur kul som hälst att vara med!ღ Hade ju aldrig räknat med det hi hi :) Tack för att du röstade på mig lilla vän!ღ
Önskar dig en skön måndag och en fantastisk ny vecka!!ღ
Kram från Anki

Anonym sa...

The flex waistband requirements a load of customers.


Also visit my web-site - Http://www.nasc.in